Tėvai, ieškantys tinkamiausio darželio savo vaikui, dažnai kelia labai praktišką, bet kartu ir jautrų klausimą – kiek vaikų paprastai būna grupėje? Atrodytų, kad skaičiai viską aiškiai pasako, tačiau už jų slypi kur kas daugiau: emocinis saugumas, skiriamo dėmesio laikas, mokytojo ir vaiko ryšys, galimybė augti savu tempu. Būtent šie dalykai dažnai nulemia, ar mažylis į darželį eis su džiaugsmu, ar su nerimu.

Ką sako higienos normos?

Pagal Lietuvos higienos normą HN 75:2016 vaikų skaičius darželio grupėse nustatomas atsižvelgiant į amžių ir raidos ypatumus. Pavyzdžiui, grupėse, kur auga patys mažiausi – nuo gimimo iki vienerių metų –, gali būti ne daugiau kaip šeši vaikai, nuo vienerių iki dvejų metų – iki dešimties, nuo dvejų iki trejų – penkiolika, o vyresniems darželinukams (nuo trejų metų iki pradinio ugdymo pradžios) taikoma iki dvidešimties vaikų grupėje norma.

Tokie skaičiai padeda užtikrinti, kad kiekvienam vaikui pagal jo amžių būtų skiriama pakankamai dėmesio, o ugdymo procesas vyktų ramiai, be perteklinio triukšmo ir streso. Tačiau tai – tik dalis paveikslo, slypinčio už skaičių.

Kodėl darželio grupės dydis svarbus?

Vaikų skaičiai grupėse – ne vien formalios darželio grupės formavimo taisyklės, bet visos ugdymo filosofijos dalis. Nors dažnai manoma, kad kuo mažesnis darželio grupės dydis, tuo geriau, iš tiesų svarbiausia yra santykis tarp pedagogo ir vaikų bei ugdymo kokybė. Mažesnėse grupėse pedagogai gali skirti daugiau individualaus dėmesio kiekvienam vaikui: pastebėti jo nuotaikas, padėti išreikšti emocijas, išklausyti, padrąsinti ar paguosti. Toks artimesnis bendravimas suteikia vaikui saugumo jausmą ir stiprina pasitikėjimą savimi.

Tačiau ir didesnės grupės turi savų privalumų. Jose vaikai mokosi bendrauti platesniame rate, tartis, išlaukti eilės, išklausyti kitus, pažinti ir prisitaikyti prie įvairių charakterių. Tokia socialinė įvairovė padeda lavinti empatiją, savireguliaciją ir gebėjimą megzti draugystes – įgūdžius, kurie bus reikalingi visą gyvenimą. Svarbu ne tiek grupės dydis, kiek ugdymo kultūra: kaip mokytojas valdo grupės dinamiką, kaip palaikomas ryšys tarp vaikų ir ar aplinka išlieka saugi bei jauki kiekvienam.

„Saulės gojaus“ požiūris – pusiausvyra tarp individualumo ir bendruomenės

Darželyje „Saulės gojus“ grupės formuojamos atsižvelgiant ne tik į vaikų amžių, bet ir į jų raidos ypatumus bei emocinius poreikius. Darželio grupės dydis nėra lemiamas veiksnys, galvojant apie vaikų gerovę: siekiame išlaikyti pusiausvyrą – kad kiekvienas vaikas būtų pastebėtas, bet kartu turėtų pakankamai draugų ir mokytųsi bendravimo. Mums svarbu ne skaičius, o santykis – tarp vaikų, tarp vaikų ir mokytojų, tarp šeimos ir darželio.

Tokioje aplinkoje kiekvienas mažylis gali augti pagal savo tempą, jaustis saugus, reikšmingas ir kartu mokytis būti bendruomenės dalimi. Tai ir yra ugdymo esmė – kai kiekvienas vaikas turi erdvės būti savimi, bet niekada nėra vienas.

Darželis – ne skaičiai, o santykiai

Renkantis darželį, svarbu nepamiršti, kad grupės dydis – tik vienas iš daugelio veiksnių. Skaičiai gali daug ką parodyti, bet jie neatskleidžia esmės – kasdienio ryšio tarp mokytojo ir vaikų. „Saulės gojaus“ darželio grupė – tai ne tiesiog vaikų sąrašas, o gyva bendruomenė, kurioje kiekvienas mažylis jaučiasi svarbus ir saugus, kur jis mokosi draugiško bei prasmingo sambūvio su kitais.